Caramel és Spulni

1363871959814548000A cím némi magyarázatra szorul minden korosztály számára. Az idősebb generáció valószínűleg nem tudja, hogy a Caramel művésznév Molnár Ferenc énekest takarja, a fiatalabbak pedig Spulni említésekor lehetnek zavarban, nem biztos hogy a hangmérnökök-technikusok-roadok doyenjének számító Pálfi Józsefre gondolnak. E két ember múlt év decemberi közös munkája az Arénában zenei és műszaki szempontból is kínált érdekességeket, mi most természetesen technikai oldalról közelítjük meg az eseményt, hiszen a középpontban ott állt két Midas PRO9-es keverőpult.

„Nagyon régi Midas fan vagyok. Sokat dolgoztam XL4 és XL3-as keverőkön, egyébként nekem is volt egy XL3-asom, melynek hangja nem hasonlítható össze semmilyen más keverőével. Ezen kívül tagja voltam 1997-ben Malajziában egy hangmérnöki csoportnak, amelynek az volt a feladata, hogy a piacra kerülés előtt teszteljék a Heritage szériás mixereket. Tehát elmondhatom magamról, hogy elég jól ismerem a Midas keverőket” – kezdte a történetet Pálfi József ’Spulni’.

Nem csoda tehát, hogy örömmel fogadta a lehetőséget, hogy a Caramel turnén és az azt lezáró Aréna koncerten PRO9-esen dolgozhat. „Nagy várakozás volt bennem, hogy újra meghallhatom-e az igazi Midas soundot. Nem kellett csalódnom, a kezelő felület szinte ugyanaz, mint a régi analóg keverőknél és a sound is a jól ismert Midas hangzás volt” – folytatta.

A turnéhoz képest a debreceni és a budapesti koncerten a produkció kiegészült egy 40 tagú szimfonikus zenekarral és egy 100 tagú kórussal. „Úgy döntöttem, hogy két PRO9-et fogok használni. Bár a 90 körüli bemeneti csatornaszám elfért volna egy keverőn is, de a gyors hozzáférés miatt szükségem volt sok VCA groupra. Így az egyik mixerre rendeztem a szimfonikus zenekart és a kórust, míg a másikon az alapzenekar és a szólisták voltak.”

A két FOH keverő, a monitorkeverő és hangfelvétel kapcsolódási rendszerét – ismerve a PRO9 szinte határtalan lehetőségeit – Szóró Péter (Szatyi Stage System) tervezte meg kiválóan, tökéletesen Spulni keze alá konfigurálva a rendszert. A két PRO9 Generic AES50 porton keresztül lett összekötve, ezáltal egy keverőként funkcionáltak, bármelyikről lehetett mute, behallgatás, stb. használni.

„Keverőnként 2-2 Ihttp://bluesound.hu/wp-content/uploads/2016/12O box működött, a szimfonikus keverőhöz tartozó egyik box a színpadon volt elhelyezve, a másik a monitorkeverőnél. Erre azért volt szükség, mert a második Ihttp://bluesound.hu/wp-content/uploads/2016/12O boxra érkeztek vissza az előkevert hangszercsoportok, így a monitorkeverő 48 csatornája elégségesnek bizonyult” – tudtuk meg Spulnitól. „A főkeverő egyik Ihttp://bluesound.hu/wp-content/uploads/2016/12O egysége az alapzenekar csatornái fogadta, a másik pedig tartalékként üzemelt, természetesen hálózatba fűzve. Sem a monitorkeverő, sem pedig a hangfelvétel felé nem kellett aktív splittert bérelni, hanem az erre a célra gyártott speciális felfejtő kábelekkel az Ihttp://bluesound.hu/wp-content/uploads/2016/12O boxok passzív csatlakozásait használtuk. Az egész rendszer a próbák és a koncertek alatt végig stabilan és kifogástalanul működött nagy megelégedésemre.”

Spulni dicsérte még a pult effektjeit, zajzárait és kompresszorait, azok igazi Klark Teknik hangzását.

„Remélem, hogy még sokat dolgozhatok ezekkel a kiváló keverőkkel, hiszen rengeteg olyan lehetőséget kínálnak, amivel segítik a hangmérnök munkáját. Nagyon régi Midas fan vagyok és úgy tűnik, most már az is maradok!”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *