A két felhasználási mód közötti különbséget nem a hangforrás, hanem az eltérő környezet jelenti.
A stúdió általában kontrollálható körülményeket biztosít, többször is nekifuthatunk egy felvételnek, ha az eredménnyel nem vagyunk elégedettek. Ennélfogva az elvárásaink is sokkal magasabbak. A hang tisztasága, részletessége és zajmentessége utáni vágynak nincs felső határa.
A kevésbé jó akusztika ellensúlyozása, vagy egyszerre több hangszer esetében az áthallás csökkentése érdekében a mikrofon irányítottsága fontosabb szempont lehet, mint a zaj, vagy a részletező képesség.
Élő szituációban a legfőbb probléma, hogy a felvenni vagy erősíteni kívánt hang mellett számos egyéb hangforrással is számolnunk kell, ilyen a PA rendszer, a monitorok amelyek gerjedést okozhatnak, vagy a többi zenész erősítője, amely sok esetben hangosabb lehet, mint maga a mikrofonozandó hangszer hangja.
Ez azt jelenti, hogy színpadi mikrofon esetében elsődleges cél a szeparálási képesség, a második pedig az oldalról érkező hangok megfelelő kezelése.
Amennyiben a színpadi erősítők és monitorok jól vannak beállítva és a hangerő viszonylag alacsony, kevésbé irányított mikrofonokkal is lehetséges jó minőségű hang felvétele.