Remek hangzású, jól csatlakoztatható USB 3-as modern zenei interfész

Paul Vnuk Jr. írása

Az elmúlt 27 évben az RME folyamatosan az audió interfész technológia élvonalába tartozik a digitális konverziótól a streaming audióig, minden elképzelhető és gyorsan változó csatlakozási protokollt lefedve egészen a hálózati audióig. A cég legújabb ajánlata az RME Fireface UFX III, egy 188 csatornás, 24-Bit/192 kHz-es, csúcskategóriás USB 3 audió interfész.

A Fireface család

Ahogy a korábbi Fireface UCX II ismertetőmben említettem, évtizedek óta foglalkozunk az RME „faces“ termékeivel. Egy gyors pillantás a jelenlegi katalógusra megmutatja, hogy az RME nem hagyott fel a technológiával. Nemcsak a hibrid Firewire/USB alapú Fireface 802 van még mindig a kínálatban, hanem az azt megelőző USB 2 Fireface UFX II is elérhető maradt. Ez azt jelenti, hogy az RME USB 2, USB 3 és Firewire 400/800, valamint ADAT, MADI és DANTE opciókat egyaránt kínál.

III. változat

Mit kapunk az új Fireface UFX III-mal az elődjéhez képest? Egy szóval: többet! Az UFX III nagyobb csatornaszámot és kibővített I/O lehetőségeket, újonnan áttervezett analóg és digitális áramköröket kínál, és az UFX III egy frissen tervezett RME USB 3 drivert használ.

Csupa csatorna

A Fireface UFX III egy teljes egészében class-compliant (Mac OS, Windows és iOS) USB 3 audió interfész, amely 188 csatornán 24-Bit/192 kHz-es hangot képes kezelni. A dobozból kivéve az UFX III 12 analóg bemenetet és 12 analóg kimenetet kínál. A kibővített csatornaszám teljes mértékben megvalósítható perifériás eszközök hozzáadásával – egy külső előerősítővel, mint az RME 12Mic vagy 12Mic-D, a vállalat M sorozatú átalakítóival, vagy bármely megfelelően felszerelt harmadik féltől származó opcióval.

Egy ismerős arc

Az UFX III 1-U 19“-os arca megkülönböztethetetlen az előző UFX II-től. Van négy XLR/6,3-as jack combo bemenet, valamint a jel, a +48 V-os fantomtáp és a TRS (vonal) kiválasztását jelző LED.

Úgy tudni, hogy ezek ugyanazzal az előerősítő megoldással rendelkeznek, amely az egész termékcsaládban megtalálható, leginkább a 12Mic-D-ben, de még jobb teljesítménnyel a fent említett újonnan kifejlesztett analóg és digitális áramkörnek köszönhetően.

A teljesen független fejhallgató kimenet pár kettős szolgálatot teljesíthet megfelelő kábelezéssel további line kimenetekként. Középen egy pár hagyományos 5-pólusú DIN MIDI I/O található, amelyet egy USB 2.0 bemeneti aljzat követ, amely az önálló RME DURec funkcióhoz használható.

DURec

A DURec lehetővé teszi a közvetlen, csatornánkénti, önálló többsávos felvételt FAT32 formátumú pendrive-ra vagy külső merevlemezre (legfeljebb 2 TB). Ezáltal bármely DURec-kel felszerelt RME-interfész önálló többsávos felvevővé válik – számítógép vagy DAW nélkül. A felvett fájlok később átvihetők a DAW-ba szerkesztéshez és keveréshez.

Megjegyzés: a DURec interleaved Broadcast WAV fájlformátumban rögzít, ahol minden egyes WAV fájl a 2 gigás határérték elérése után egymást követő fájlokra oszlik. Ezek a fájlok könnyen összeilleszthetők és konvertálhatók az ingyenes RME Multichannel Batch Processorral.

Az ügyek állása

A készülék jobb oldalán, egy kék mezőben két sorban öt LED állapotjelző látható. A szinkronizálás a bal oldalon található (Word Clock, AES, ADAT 1 és 2, valamint MADI), a MIDI (Host és MIDI I/O 1 és 2) pedig a jobb oldalon – az alapvető MIDI-monitorozás megvalósítása szép megoldás.

Az irányítás

Az UFX III kezelőszervei nagyon ismerősek lehetnek az RME rajongók számára, mivel a nyomó/forgatógombok, funkciógombok és a színes LCD gyűjteménye megtalálható az UFX II, UCX II és az RME ADI-2 sorozat minden modelljén.

A kijelzőn alapértelmezés szerint minden csatornára vonatkozóan megjelenik a Peak/RMS érték (nem kis teljesítmény), az órajel-információ és a fő kimeneti szint. Egy nagy nyomógombos léptetős encoder és négy funkciógomb (Mic/Gain, Record/Play, Channel/Mix és Setup/Reverb) segít a menübe merülésben és a paraméterek beállításában. A navigáció további vezérlése két kisebb nyomógombos encoderrel történik, amelyek alapértelmezés szerint a fejhallgató vezérlésére szolgálnak.

A fentiek mindegyike a digitálisan vezérelt mikrofon előerősítők és bemeneti csatornák, fejhallgató kimeneti szintek, keverési útvonalak, órajel beállítások, a fedélzeti DSP finomhangolását és még sok minden más vezérlését teszi lehetővé.

Kapcsolatok létrehozása

A hátlap tiszta és logikusan felépített. Az analóg csatlakozók között nyolc TRS bemenet, hat TRS kimenet és egy pár szimmetrikus XLR kimenet található.

A digitális oldalon XLR-alapú AES I/O, BNC Word Clock/MADI I/O, optikai MADI I/O és két pár ADAT-optikai I/O található. Van még egy második 5-pólusú DIN MIDI I/O, egy USB 3 kimeneti aljzat, egy USB 2 távvezérlő bemenet és egy 3-pólusú IEC tápcsatlakozó.

A modern szintetizátor stúdió barátja

A 6,3-as jack analóg kimenetek teljes egészében DC-kapcsoltak, amelyek vezérlőfeszültség jeleket vihetnek kedvenc analóg szintetizátorainkhoz, mind a standard, mind az Eurorack szintikhez. Ez és a lenyűgöző MIDI megvalósítás teszi az UFX III-at nagyszerű választássá minden szintetizátor alapú stúdióban, csökkentve a további break-out dobozok szükségességét.

Total Mix, most teljesen távolból

Egyetlen RME értékelés sem lenne teljes az RME TotalMix FX szoftver említése nélkül. A TotalMix FX volt az egyik első szoftver-vezérelt DSP-alapú keverőalkalmazás. Mélyreható, keverőpult szerű vezérlést kínál az UFX III-hoz, beleértve a DSP-alapú alacsony késleltetésű EQ-t, a dinamika szabályzókat és az effekteket.

Új fejlesztés, hogy a TotalMix FX távolról is vezérelhető bármely iOS, PC vagy Mac segítségével, amely ugyanazon a hálózaton osztozik, mint a fő számítógép, amelyhez az RME interfész csatlakozik. Vigyük az iPadet a felvételi helyiségbe és állítsuk be a dobok előerősítésének szintjét, válasszuk ki a fejhallgató keverését az ének helyiségből, változtassuk meg az effektek szintjét a lehallgató helyiség kanapéjáról – hogy csak néhány ötletet adjunk.

ARC USB

Egy másik távvezérlési lehetőség az RME ARC USB. Az ARC USB lényegében egy USB-alapú, gombokkal felszerelt adatkerék, 15 teljesen programozható, háttérvilágítással ellátott gombot és egy nagy, 2“-os, csodálatosan ellenálló, finoman érzékelhető vezérlőtárcsát kínál.

A kezelőszervek a TotalMix FX szoftverben konfigurálhatók, és az RME praktikus címkéket mellékel az egyes funkciókhoz, ha az előre nyomtatott és beállított lehetőségeken túlmenően merülne fel igény. Az ARC USB-t tökéletes a négy mikrofon előerősítő szintjeinek és funkcióinak vezérlésére, valamint a fejhallgató kimenetek és a fő hangerő gyors vezérlésére. Szépen dedikálhatunk egy második kimenetet B hangszóróként, így az UFX III és az ARC USB monitorvezérlőként is működhet. Elmondható, hogy ez csodálatos dolog.

Az ARC USB utolsó jellemzője, hogy közvetlenül csatlakoztatható a hardverhez, vagy a számítógép bármelyik USB portjához, amely azonnal felismeri.

Szoftver bőség

A TotalMix FX szoftver és az RME DIGICheck mellett az RME Fireface UFX III-mal jelenleg egy Special Edition szoftvercsomagot is kapunk, amely a következőket tartalmazza: iZotope Ozone Elements, három hónap Antares Auto-Tune Limited, S-Gear Amp Simulation, Brainworx BX Opto Compressor és BX Masterdesk, Gig Performer, GG Audio Blue3 (virtuális orgona) és Modartt Pianoteq 6. Szintén most került hozzáadásra a True Sound Studio RME Drum Sample Pack.

A stúdióban

Felhasználás tekintetében az RME Fireface UFX III nem csak a részegységeinek összege, hanem mindazoké is, amelyeket csatlakoztatunk hozzá, hogy kihasználhassuk a lenyűgöző csatornaszám előnyeit. Még önmagában is nagyon praktikus a 12 x 12 analóg interfész a hasonló konstrukciók szokásos 8 x 8-ával szemben.

Az előerősítők tiszták és nyíltak, a konverzió pedig természetes és transzparens. Valójában az előerősítők és a konverterek egy kicsit kevésbé „élesek“, de természetesebbek, mint a szokásos (hasonló árú) audiointerfészek.

A meghajtóprogramok tekintetében lenyűgözött, hogy milyen gyorsan és könnyen működött a Monterey-vel felszerelt Mac Studio és a macOS Ventura-t futtató MacBook Air.

Ami a csatlakozásokat illeti, az is meggyőző, hogy mennyire könnyű volt egy harmadik féltől származó ADAT-interfész/előerősítő csatlakoztatása a további I/O kihasználásához. Az RME SteadyClock FS technológia gyönyörűen szinkronban tartotta az összes digitális csatlakozást.

RME zárszó

Az RME Fireface UFX III egy nagyszerű hangzású sziklaszilárd audió interfész, amely bőven megállja a helyét a professzionális interfészek/átalakítók piacán. De ezen túlmenően az RME és a Fireface UFX III varázsa a moduláris paradigmában rejlik. A csatlakozási protokollok gyűjteményének köszönhetően, amely hihetetlen MIDI implementációt tesz lehetővé, az RME Fireface UFX III hatalmas, egyre bővülő gerincét képezheti bármely modern stúdióberendezésnek, a soksávos felhasználástól kezdve a MIDI kompozíciós szobákon át az immersive audióig és sok egyébig. Ráadásul, mint azt 27 év bizonyítja, az RME eszközök kiválóan megállják a helyüket a hosszú élettartam tekintetében is.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *