„Tudjuk, hogy nemcsak kiváló hangminőséget kapunk, hanem bárki előre léphet, hogy szólóban játsszon, anélkül, hogy ez befolyásolná a közönség által hallottakat.”
Victoria, BC — A Royal Theatre és testvérszínháza, a McPherson Playhouse a Vancouver-sziget legrégebbi és legkedveltebb színházai. Szimfonikus koncertektől színdarabokig és Broadway-turnékig mindennek otthont adva, a két színház a Capital Regional District kulturális életének központját képezi. Bár történelmük 1913-ig nyúlik vissza, vezeték nélküli hangtechnológiájuk a legmodernebb, a Lectrosonics D Squared családjának csúcstechnológiás digitális vezeték nélküli berendezéseire épül. Jelenlegi felszerelésük bármely méretű színházi társulat, zenei együttes és akár teljes nagyzenekar számára alkalmas: hat DSQD négycsatornás szélessávú vevőt, 24 DBu adót, négy DHu vezeték nélküli kézi mikrofont, négy DPR-A plug-on adót és két ultrakompakt SSM adót tartalmaz, amelyek a Lectrosonics bevált Digital Hybrid rádióival vannak felszerelve. Warren Busby műszaki igazgató a Lectrosonics-szal beszélt a színház audió alkalmazásairól, és arról, hogy a Wireless Designer szoftvernek köszönhetően az összes berendezés hogyan működik együtt.
„2004 óta használjuk a Lectrosonics termékeit” – kezdi Busby. „Úgy tudom, mi voltunk az első színház Kanadában, amelyik bevezette a Venue rendszert. Colin Bernard, a Lectrosonics kanadai operatív igazgatója növelni akarta a cég jelenlétét a színházi piacon. Vettünk egy Venue vevő racket, hat zsebadót, plug-on adókat, egy teljes rendszert a Royal számára, amely a két létesítményünk közül a nagyobb, 1416 férőhellyel. 2017-ben a Royal egy Venue 2 rendszerrel is bővült, 6 HHa adóval és 6 SMQV adóval, hogy kiegészítsék az eredeti Venue rendszert. Mindkét színház vezeték nélküli berendezését a Pacific Audio Works, egy régóta működő vancouveri audió produkciós cég szállította. 2018 táján frissíteni akartuk a kisebb, 772 férőhelyes McPherson Playhouse-t, mivel ez ad otthont a legtöbb élő színházi eseménynek.”
A feladathoz Kanada változó rádiófrekvenciás környezetében a Lectrosonics épp akkoriban születőfélben lévő D Squared digitális vezeték nélküli rendszere bizonyult megfelelőnek. „A D Squared rendszer akkoriban teljesen újnak számított. Az egyik fő előnye az volt, hogy egy adott RF tartományon belül több használható csatornát lehetett elérni, miközben kevesebb sávszélességre volt szükség a csatornák szétválasztáshoz. Ez összhangban volt azzal, ahogyan az Industry Canada eladta a spektrum nagy részét, amelyet versenytársaink közül sokan vezeték nélküli rendszereikhez használtak. Így gyorsan bemutattuk a rendszert, és végül négy DSQD vevő lett belőle, összesen 16 csatornával.”
Az adó oldal is (szinte) teljesen digitális, ahogy Busby részletezi: „16 DBu zsebadót vásároltunk, amelyeket számos más színházban is használnak, ezeken kívül még négy DHu kézi mikrofont. Van még néhány apró SSM adó is, amelyek digitális hibridek, de a DSQD hibrid módban is jól fogja a jelet, így ezeket akkor használjuk, ha egy színésznek a lehető legkisebb és legkönnyebb felszerelésre van szüksége. Pontosan egyszer tudtuk használni a teljes rendszert, mielőtt a világ leállt a Covid miatt. Amikor újraindultunk, nyolc további csatornával bővítettük, így most már egy 24 csatornás rendszerünk van.”
A McPhersonban a frekvencia koordináció két, néha egymással ellentétes kihívással jár: a viszonylag kompakt térben potenciálisan nagy csatornaszám szükséges, valamint a társulatok és előadók folyamatosan változnak. Gordon Heal hangtechnikai vezető és műszaki igazgató-helyettes mindkét feladatot a Wireless Designer szoftver segítségével oldja meg. „Ebben a térben sok közösségi színházi előadásra kerül sor” – magyarázza. „Van egy rezidens csoportunk, amelyik saját vezeték nélküli berendezéseivel jelenik meg, de a többi tekintetében ránk támaszkodik. Több környékbeli iskola is itt rendezi meg év végi előadásait. A Wireless Designer remekül integrálja a berendezéseiket a mieinkkel, mert a vevőkön keresztül megtalálja az összes használt frekvenciát, és gyorsan felállítja a tervet. Azoknál a társulatoknál, amelyek maradnak, elmennek, majd visszatérnek, elmenthetjük az összes frekvenciájukat, és online frissíthetjük őket. Ami a külső interferenciát illeti, vannak olyan területek, amelyeket elkerülünk, de a tartomány Victoriaban közel sem olyan zsúfolt, mint mondjuk Toronto belvárosában. Nagyon ritkán előfordul, hogy a szünetben megváltoztatunk néhány frekvenciát, mert megjelenik valami, ami korábban nem volt ott. De, mint mondtam, a Wireless Designer segítségével ezt is könnyen megtehetjük a vezérlőből.”
A szélessávú vevőknek és a Wireless Designer által biztosított rugalmasságnak köszönhetően a Royal és a McPherson bármilyen típusú és méretű előadást képes befogadni. „Egy előadás során a kihívás az lehet, hogy egy közösségi színházi társulattal kell foglalkoznunk, amelynek rengeteg vezeték nélküli berendezésre van szüksége, és ahol egyes színészek saját felszereléssel érkeznek, és/vagy kissé túlzottan magabiztosak a hangképzés tekintetében” – reflektál Busby. „A mi feladatunk, hogy elvégezzük a munkánkat, miközben finoman oktatunk, és a Lectrosonics rendszer ezt határozottan megkönnyíti. Ezen kívül, a 2024-es ünnepi szezonban a Victoria Symphony előadta a Home Alone film zenéjét, miközben a filmet vetítették a színpadon. Egyszerűen csak felszereltük a zsebadókat a koncertmesterre és a kulcsfontosságú zenészekre, és tudtuk, hogy nemcsak kiváló hangminőséget kapunk, hanem bárki előre léphet, hogy szólóban játsszon, anélkül, hogy ez befolyásolná a közönség által hallottakat.”

Végül Busby a Lectrosonics személyre szabott ügyfélszolgálatát emeli ki, amely felbecsülhetetlen értékű a folyamatosan változó élő színházi világ zökkenőmentes működése szempontjából. „Azt kell mondanom, hogy Colin Bernard meglehetősen előrelátó volt” – emlékszik vissza. „2004-ben, amikor az első Venue rendszerünket konfigurálta, megkérdeztem tőle: „Miért a 400-as tartomány felső és az 500-as tartomány alsó részébe helyezel minket?” Erre ő azt válaszolta: „Hogy később ne legyen belőle probléma.” Kanadában akkoriban a vezeték nélküli hálózatok főként a 700-as és 800-as sávokban működtek, és valóban, később elkezdtek árverésre bocsátani további tartományokat, de nekünk nem volt gondunk. Megállapíthatjuk, hogy az ilyen szintű figyelmesség nem kivétel, hanem szabály.”
