Matthias Carstens megosztotta távlati elképzeléseit az RME tervezéshez és gyártáshoz való viszonyáról.
Halmhausen, Németország
Az elmúlt húsz év során az RME megszilárdította hírnevét mint a hangkártyák és felvételi interfészek egyik úttörője. A Ralph Männel, mint a cég legfőbb DSP tervezője és Matthias Carstens, mint a cég fejlesztésekért felelős vezetője által alapított RME hatalmas elismerést szerzett az innovatív, felhasználóbarát, kiváló minőségű audió megoldások létrehozásában, amelyek lehetővé tették a dalszerzők, zeneszerzők és más professzionális zenei szakemberek számára, hogy erőfeszítéseiket a kreativitás irányába fókuszálják anélkül, hogy technikai szempontok gátolnák a munkájukat. A zenei alkotás és a produkció műszaki jellege közötti helyes arány megtalálásához az „egyenlet“ mindkét oldalával tisztában kell lenni.
Matthias Carstens számos területért felelős az RME-nél. Azon túl, hogy áttekinti a termék kitalálását, fejlesztését, létrehozását, aktív befolyással van a cég marketing kezdeményezéseire is. Carstensnek közvetlen beleszólása van a termék értékesítésbe, a weboldal kezelésébe, a cég sajtóanyagainak elkészítésébe csakúgy, mint az RME forgalmazóinak, kereskedőinek és vásárlóinak kiszolgálásába. Szólítsa a napi feladat akár illesztőprogramok és programfrissítések tesztelésére, rendezvényeken való bemutatókra, vagy a vásárlók visszajelzéseinek elemzésére, Carstens mindig a cég pulzusán tartja a kezét.
Mint tudjuk, intuitív termékek létrehozásának szempontjából létfontosságú annak megértése, hogy miként közelít egy zenész egy másik szakmához. Carstens képzett villamosmérnök, zenekarban dobolt, a felvételtechnikában is jártas – a tudásnak ilyesfajta kombinációja vezetett az RME megalapításához. „Számomra az jelentette a dolog üzletivé válását, amikor külsős fejlesztőként kezdtem dolgozni több cégnél“ – tudtuk meg Carstenstől. „A valódi üzlet azonban csak 1996-ban, mintegy az ELRAD német elektronikai magazinban történt publikáció ‘melléktermékeként’ indult be.“
Amikor arról kérdezték, hogyan befolyásolta az RME megalapítására vonatkozó elhatározását a múltja, Carstens a Neutrik céget hozta fel példaképpen. „Néhány béta-tesztelést végeztem és segítséget nyújtottam a Neutrik A1 és A2 audió mérőrendszer finomításában“ -mondta. „Abban az időben a digitális audió technológia épp csak kialakulófélben volt és minden olyan termék, amely AES/SPDIF mérésre vagy analizálásra szolgált, rendkívül drága volt. Az RME DAM-1 megelőzte a korát, összehasonlíthatatlanul olcsóbb volt, logikus lépésnek tűnt, hogy ezt az ELRAD DIY készüléket a nyilvánosság számára elérhetővé kell tenni. Újságíróként a termék marketingjét saját magam is intézni tudtam és miután műszerészként is dolgoztam, már jó forgalmazói kapcsolatokkal rendelkeztem. Ennélfogva minden együtt volt a megfelelő időben.“
Carstens megosztotta néhány távlati elképzelését a tervezés filozófiáját illetően. „Mint felhasználó és vásárló egyben, élesen ellenzem és idegesítőnek találom azokat az eszközöket, amelyből hiányoznak az általam létfontosságúnak ítélt képességek. Ezért mi az RME-nél újraprogramozáson alapuló nagyon sokoldalú Field Programmable Gate Array (FGPA) tervezés létrehozására törekszünk. Ezzel a módszerrel a készüléket később frissíteni lehet, amennyiben alapvetően kifelejtettünk valamit. De a tervezésünk alapjai már most is rugalmasabbak és erőteljesebbek a versenytársainkénál. Szintén törekszünk a jobb hangminőségre, miáltal magasabb ár szabható, de ezzel óvatosan bánunk, nehogy túlságosan drágák legyünk. Az optimális működés és a vállalható kompromisszum megfelelő arányát minden termékünkbe gondosan beleterveztük.“
„Az RME – folytatta – már a kezdeteknél sem használt egyedi chipeket a feladatokhoz. Például az AES, ADAT és MADI vevő és adó áramkörök az FPGA részét képezik. Ezáltal nem csupán sokoldalúbb lehet a termék, de valamennyi költség is megtakarítható. Bár az első bus interfészünk kódra alapult, ez a kód időközben nagymértékben módosult. A későbbiekben már túlléptünk a core interfészek teljes fejlesztésén, így a FireWire 400/800, USB 2 és USB 3 már teljes egészében saját fejlesztés és az FPGA-ba integrált.“
Carstens szerint az RME kulturális és tervezési filozófiája nagy hatással volt a cég összes termékére. „A legnagyobb különbség az RME és más audió cégek között a szabadság. Enélkül az RME nem tudna létezni – vagy valószínűleg nem lenne ilyen sikeres. Időről időre megkérdezem magamtól, hogyan tudjuk ismételten felülmúlni az ipar által támasztott súlyos kihívásokat, amikor ők sokkal nagyobb erőforrással és tőkével rendelkeznek. Nos, nekik nincsenek RME fejlesztőik, nem engedik hogy a fejlesztők azt csinálják amihez legjobban értenek.“
„Ezzel ellentétben – folytatta Carstens – az RME fejlesztők egyedülálló szabadságot élveznek, azt fejlesztenek amit akarnak. Egy cég általában szerződteti a fejlesztőket, megkapják a munkájuk után járó pénzt, azután továbbállnak. Az RME-nél mi olyan termékeket fejlesztünk, amire már alig várunk, ami érdekel bennünket, és a végén nagyon büszkék vagyunk rá. Ez magyarázza az óriási ambíciót, amely minden RME termék mögött áll, valamint az általunk kínált hosszútávú támogatást. Ezek a termékeink a mi ‘gyermekeink’ és annyira vigyázunk rájuk, amennyire csak lehet.“
Az elmúlt húsz év összes RME terméke ezt a hozzáállást tükrözi, joggal lehetünk kíváncsiak arra, hogy Carstens mely produktumra a legbüszkébb és a cég hogyan tudott lépést tartani a technológiai változásokkal. Két készüléket nevezett meg. „Nincs személyes kedvencem – mondta – de naponta használom a Babyface Prót gyönyörű megjelenése és hangminősége miatt. És a mai napig nagy hatással van rám a Micstasy felépítése és műszaki kialakítása. A lépés tartással kapcsolatban annyit, hogy számos fejlesztést végzünk minden szinten. A fejlesztőknek már jobb eszközeik vannak és folyamatosan csiszolják a képességeiket. A gyártást illetően sok befektetést eszközöltünk a legkorszerűbb gépekbe annak érdekében, hogy a kivitelezés a legújabb mikro komponensekkel történhessen és az EMI követelmények tekintetében ne kelljen kompromisszumokat kötni.“
„Ha valaki RME terméket vásárol, az a vevő egyben a céggel való hosszútávú kapcsolatot is megvásárolja.“
Carstens a jövöre vonatkozó kérdés megválaszolására is szakított időt. „Az RME-nél mi jól átgondolt megoldásokat szállítunk a problémára, versenytársaink nem szükségszerűen fordítanak erre gondot. Olyan megoldást nyújtunk, amely egyszerűen csak működik. Illesztőprogramjaink stabilitása és alacsony latency képessége már legendás, és a készülékeinkben mindig van egy olyan egyedi képesség, amilyet máshol nem találni. Az audió ipar jó úton halad a hálózati működés felé. Olyan termékeink lesznek, amelyek kiaknázzák ezeket a képességeket és mint az RME teljes kínálata, a piac legjobb funkcionalitását nyújtják.“
Mielőtt a figyelmét a napi teendők felé fordította volna, Carstens a következő gondolatokat osztotta meg. „Sikeres üzleti működésének 20. évfordulóját ünnepli idén az RME, amikor mindez elkezdődött, senki sem mert álmodni ilyesmiről. Évről évre új, izgalmas dologgal állunk elő: új termékekkel, új funkciókkal a TotalMix FX-ben és egyebekkel. Ha valaki RME terméket vásárol, az a vevő egyben a céggel való hosszútávú kapcsolatot is megvásárolja. Büszkék vagyunk a hírnevünkre, a hagyományainkra és minden szándékunk az, hogy a jelenlegi és jövőbeli vásárlóink számára a legjobb termékeket és szolgáltatásokat biztosítsuk. Osztozni szeretnénk vásárlóinkkal az ünneplésben és a legtöbbet nyújtani a jövőben is.“