Amikor a rutinos zenei producerek – akik maguk is művészek – színpadra állnak, a hangminőség mindig a legfontosabb tényezővé válik. Ezt szem előtt tartva a londoni illetőségű Mark Portlock hangmérnök gondolkodás nélkül a díjnyertes DPA d:facto™ énekmikrofont ajánlotta, amikor az amerikai pop duó, az európai turnéját nemrégiben elkezdő Timeflies keverő hangmérnökének kérték fel.
A Rob Resnick és Cal Shapiro alkotta Timeflies több mint 150000 albumot és 800000 single-t adott el világszerte, az Interneten 175 milliós nézettséget értek el a videóik, valamint 261 milliós Spotify letöltéssel büszkélkedhetnek. A 2010-ben alakult zenekar a YouTube feldolgozásaikról és saját zenéjükről ismert, melyben ötvözik a hip-hop, pop, elektronikus, R&B és rap elemeket.
Portlock – aki azután került Jared Glik, a Timeflies menedzser figyelemének középpontjába, miután az amerikai Misterwives frontkeverését csinálta – azt nyilatkozta, hogy a mikrofon választás nagyon fontos szerepet játszott a Timeflies turné sikerében. 16 helyszín volt a programban 200 és 1200 fő közötti kapacitással. Néhány kisebb rendezvényen a PA rendszer gyakran a színpadhoz közel volt felfüggesztve, amely nagy kihívást jelentett az egyenletes énekhangzás és tisztán érthető rap szempontjából.
„A mikrofon választás alapvető fontossággal bírt, mivel a zenekar kizárólag fülmonitorokat használt“ magyarázta Portlock. „Az első szempont az egyenletes, stabil ének hangerő elérése volt, ami nem olyan könnyű, mint amilyennek tűnik, különösen ha az előadó (Cal Shapiro) közvetlenül a kis PA rendszer alatt, a tömegben mozog, esetenként a DJ asztaláról ugrál le. Cal ezen kívül szereti megmarkolni a mikrofonkosarat amikor rappel és gyakran énekel bele oldalról miközben a mikrofont kifelé, a tömeg felé tartja. A d:facto™ énekmikrofon ideális választás volt számára, mivel az irányítottságot remekül tudtam kontrollálni, a háttérzajokból adódó elszíneződés pedig sokkal kellemesebb és természetesebb hangzást eredményezett, mint sok más high-end mikrofon esetében.“
A Timeflies turné Hollandiában, Belgiumban, Dániában, Svédországban, Norvégiában, Németországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban zajlott. Mivel a büdzsé eléggé szűk volt, Portlock a helyi keverőket választotta, a pénzt pedig a színpadi cuccra, azaz vezeték nélküli mikrofonokra, fülmonitorokra, DI-boxokra és hálózati elosztókra költötte, amelyeket az Encore PA nyugat-londoni kölcsönző cég biztosított és akik rengeteg DPA mikrofont is tartottak raktáron.
„A műsor hangja túlnyomó részben a DJ berendezésből jött, a mintákat a több hangszeren játszó Rob Resnick keverte élőben, aki emellett gitárt, ütőhangszereket és zongorát is használt az előadás során“ mesélte Portlock. „Ellentétben számos a pop koncerttel, itt nem volt szóló ének a mintákban, minden élőben szólt. Az egyetlen kivétel Katie Sky hangja volt Monsters című hatalmas slágerben. Ezt az anomáliát a második telt házas londoni koncerten oldották fel, ahol Katie elbűvölte rajongóit azzal, hogy meglepetés vendégként élőben adta elő slágerét.“
Miután a Timeflies kifejezetten pop együttes, Portlock a normál rock énektől eltérően kezelte a mikrofonokat.„Először is sok EQ állt rendelkezésre ahhoz, hogy stabilizáljam Cal éneklése és rappelése közötti hangzáskülönbséget“ magyarázta. „Azután rengeteg (úgy értem, valóban rengeteg) kompresszió és make up kellett, néha akár 20:1 arányú 12 dB-es a műsor nagy részében. Két zengető, hangmagasság korrekció és visszhang is volt az éneken, valamint erős hangszínezést is kapott, ezután sávokra lett bontva annak érdekében, hogy a megfelelő dinamikát biztosítani lehessen az énekhez, a jobban kihegyezett rap hang pedig hátrébb került a mixben, hogy az élő sávok határozhassák meg a műsor dinamika tartományát. Tudom, ez egy kis visszalépés volt, de a zenekarnak és a menedzsmentnek tetszett az eredmény. Bárhová mentünk, a helyi hangmérnökök dicsérték a hangminőséget és sokan elcsodálkoztak a kis PA rendszerekkel elért hangerőtől. Mindezt a számos EU országban érvényben lévő, van ahol akár 91 dB alatti korlátozások ellenére.“
Portlock d:facto™ énekmikrofonokat használt számos korábbi alkalommal is, és főleg a halk hanggal, vagy/és nagy dinamika tartománnyal rendelkező énekesek esetében szerette ezeket. A mostani esetben az együttes zenei stílusa nagymértékben különbözött azoktól a zenekaroktól, akikkel turnézni szokott, de ismét lenyűgözte a mikrofonokkal elért eredmény.
„Élvezetes volt a d:facto™ mikrofonokkal dolgozni, a strapabírásuk sohasem okozott csalódást és tökéletesen működtek a Shure vezeték nélküli rendszeremmel“ mondta. „Az egész nyári turnén velem lesznek ismét, amikor a Misterwives és a Timeflies zenekarokkal fesztiválokra megyünk.“