A DPA d:screet™ SC4060 miniatűr mikrofonját használták a határozott, tiszta dialógusok felvételéhez Luc Besson legújabb, Valerian című filmjében.
Stéphane Bucher francia hangmérnök nehéz feladat elé nézett, amikor a nemzetközileg elismert rendező Luc Besson új filmjének, a Valerian and the City of a Thousand Planets-nek hangfelvételére kérték fel.
A bombasikerű Sci-Fi állítólag az Európában valaha készült legdrágább film több mint 100 szereplővel, akik közül a legtöbb bonyolult jelmezt, többek között űrhajósruhát visel. A dialógusok tisztán érthető felvételének biztosítása volt Bucher számára az első kihívás – és amely csak a DPA d:screet™ 4060 gömb iránykarakterisztikás miniatűr mikrofonnal volt teljesíthető.
„A hangzás szempontjából nézve őrülten bonyolult filmfelvétel volt“ magyarázta Bucher. „Nem csupán a jelmezeket illetően, de küzdenünk kellett a színészekkel, akiknek a falon át és a térben ugrálva kellett beszélniük. Az Intruder űrhajónak szintén saját tudata, ezzel együtt hangja volt, amit szintén rögzíteni kellett. Ehhez jött még, hogy Luc Besson kezdettől fogva nagyon világosan tudatta velünk, hogy nem kívánja lecserélni a dialógusokat ADR (utószinkron) során, tehát már elsőre jól kellett csinálni.“
A DPA mikrofonok Bucher audió eszköztárának szerves részét képezik. A gyártó termékeit számos korábbi munkájában használta már, például a Taken 3 és a Lucy című filmekben, így hát meglehetősen boldog volt, hogy ebben a szerepben is kipróbálhatta őket.
„A DPA vezeték nélküli d:screet 4060 miniatűr mikrofonok kivételes hangminőséget nyújtanak és emellett nagyon kicsik is, ezért könnyű elrejteni őket“ mondta. „Gömb iránykarakterisztikájuknak köszönhetően nem kell közvetlenül a hangforrás felé nézniük ahhoz, hogy remek hangot közvetítsenek. Hihetetlenül strapabíróak, ami nagyon fontos egy akciófilm forgatásánál, ahol nagyon sok a mozgás és gyakran az egyik jelmezről a másikra kell áthelyezni őket.“
Több mint 30 darab d:screet 4060 mikrofont vittek a Valerian forgatására Párizsba, mindegyiket a DPA francia forgalmazója, az Audio2 cég biztosította. Mivel nehéz volt Luc Besson kártyáiba belelátni, Buchernek és csapatának rendkívül kevés idő állt rendelkezésére átnézni a forgatókönyvet és felkészülni a felvételek kezdetére. A forgatási napokon még szorosabb volt az időbeosztás, mivel a mikrofonokat minden jelmezben el kellett helyezni még azelőtt, hogy a színészek bejöttek volna.
„Luc szereti azonnal elkezdeni a felvételt, nincs lehetőség kipróbálni az elhelyezést és mozgatni a mikrofont a ruhában, mert már késő“ mesélte Bucher.
Hozzátette, hogy a film sikeréhez nagyban hozzájárult a lelkiismeretes felkészülés és az Olivier Bériot-val, a jelmez osztály vezetőjével való szoros együttműködés.
„A kosztümök nagy része vékony, szintetikus anyagból készült, amely futurisztikus kinézetet kölcsönzött, azonban nem könnyítette meg a hangos csapat munkáját, mivel elég nagy zajt generáltak. Olivier segített megtalálni a helyet, ahol elrejthettük a mikrofonjainkat anélkül, hogy a képernyőn láthatóak lennének. A legnagyobb kihívást a Valerian (Dane DeHaan) és Laureline (Cara Delevingne) által viselt űrruha jelentette. Olivier olyan szövetet választott, amely könnyű volt és hang szempontjából jól szigetelt, de nem tudtuk a mikrofont a ruha belsejébe rejteni, mert a műanyag elfojtotta a hangot. Ehelyett úgy határoztunk, hogy a a színészek által a nyakuk körül viselt hatalmas gallérba rögzítjük.“
Miután a mikrofonoknak ki kellett állniuk, ugyanakkor beleolvadni a ruházatba vagy a gallérba, Bucher és Bériot úgy döntött, hogy nézzenek ki úgy, mint az űrruhák intercom rendszerei.
„Számos variációt kipróbáltunk“ mesélte Bucher. „Először a mikrofon kiállt a gallérból, de ez nem működött, úgyhogy kipróbáltunk egy d:screet 4060-ast magasemelő ráccsal, amelyet esztétikai okokból választottunk. Nem aggódtunk a magas frekvenciák miatt, mivel azt gondoltuk, hogy majd az utómunkák során visszaállítjuk, de mikor meghallottuk a hangot rájöttünk hogy nem működik, ugyanis a magas frekvenciák túlságosan erőteljesek voltak mert visszaverődtek a rács felületéről. Végül is egy lágyan emelő rácsra cseréltük, amely sokkal kiegyenlítettebb hangzást nyújtott. Egy kis gumi csappal és a mikrofon kapszulának a gallérból való kiemelésével a rezgésekből származó zajokat is sikerült csökkenteni.“
Valerian és Laureline is három gallérral rendelkezett, tehát mindig volt tartalék. A mikrofonok a helyükön maradtak, ami azt jelentette, hogy a hangos csapatnak mindössze a vezeték nélküli adóba kellett beledugni a kábelt. A DPA d:screet 4060 mikrofonokat a mozgásrögzítő jelmezeknél is használták, amit a színészek a CGI jelenetek felvételénél viseltek.
„A zaj csökkentése érdekében a mikrofonokat egy félig merev felület használatával rögzítettük a jelmezekre, ezeket 3D printerrel építettük meg“ magyarázta Bucher. „A főszereplők számára, akik kamera sisakot viseltek, elhelyeztünk egy mikrofont a sisakon, egy másikat pedig a mellkasukon arra az esetre, ha Luc egy-egy közeli felvétel érdekében azt kívánná, hogy vegyék le a sisakot.“
Besson elhatározása, hogy csak minimális mértékben vesz igénybe ADR-t, további terhet rótt a hangos csapatra, már elsőre remek hangot kellett rögzíteni.
„Luc-kel kapcsolatban a legjobb dolog, hogy valóban ért a hanghoz, ezért bele tudott folyni a mikrofonok elhelyezésével kapcsolatos vitákba“ mondta Bucher. „Elvárta hogy megtaláljuk a megoldást, és ez a nyomás újabb munkára sarkallt minket. Végül a DPA mikrofonjainkkal felvett hang fantasztikus lett, mindenki le volt nyűgözve, különösen az utómunka csapat, akik szerint a hangzás gazdagsága, tisztasága sokkal több lehetőséget biztosított a számukra.“
A Valerian and the City of a Thousand Planets július végén kerül a mozikba. A film előzetese ezen a linken tekinthető meg.