A 2018-as, Phjongcshang városában megtartott téli olimpiai játékokhoz a Gearlounge, az RME hivatalos dél-koreai forgalmazója a szöuli Sound One Music Audio Post Production céggel szoros együttműködésben biztosította a teljes hangberendezést. Amíg a Sound One a teljes playback rendszerért és az OBS (Open Broadcaster Software) számára kimenő audió jelért volt felelős a phjongcshangi olimpiai csarnokban a nyitó ás záró ünnepségek során, a Gearlounge előre ellátta tanáccsal a Sound One szakembereit az ideális hangrendszerrel kapcsolatban.
A világ egyik legnagyobb sporteseménye
Egy ilyen, a világot átfogó eseményen mint az olimpiai játékok, a szervezők és a nézők nem kevesebbet várnak el, mint a tökéletességet – a tartalom minőségének és a jel stabilitásának szempontjából is. A MADI formátum – amelyet a fő keverőhöz és az OBS-hez is használtak – uralta a jeltovábbítást. E követelmények alapján a Gearlounge tanácsokat adott a Sound One számára a legmegfelelőbb berendezések kiválasztásához. Végül is mindketten az RME Fireface UFX+ interfész mellett döntöttek, amely átfogó MADI ki/bemeneti csatlakozási lehetőségeket nyújt.
A broadcast oldalon való hibák elkerülésének érdekében összesen négy Mac Prót terveztek üzembe állítani ( 1 fő gép, 3 tartalék gép). Ezért a Fireface UFX+ Thunderbolt kapcsolaton keresztül került integrálásra az Apple számítógépekhez és tükrözhető MADI kimeneteket, sokféle MIDI bemenetet, fejhallgatós monitorozást tettek lehetővé, csakúgy mint analóg bemeneteket és kimeneteket az adatmentéshez. A playback programozásához és vezérléséhez a Sound One a Figure53 cég cue-alapú QLab szoftverét használta.
Kaszkád mód a playback vezérléshez
A négy különálló Mac Pro szinkronizálásához (szoftver és hardver beállításokhoz) egyedi távvezérlést használtak. A távvezérlő jelet MIDI jellé konvertálták és a megfelelő Fireface UFX+ MIDI bemenetére küldték. A négy interfészből három kaszkád módban működött, hogy mind a négy QLab szoftver egység playback funkcióit párhuzamosan lehessen vezérelni.
Az összes QLab egységet sokcsatornás módban használták és a playback jelet RME TotalMix FX szoftveren keresztül és a Fireface UFX+ MADI portjain játszották le. Továbbá mindegyik koaxiális és optikai MADI kimenet tükrözésre került.
Az RME rendszer maximális sokoldalúsága
Az önálló UFX+ interfészek négy MADI jelének összevonása után a kombinált jel optikai jelként került továbbításra az OBS-re, és BNC csatlakozókon keresztül single módban (az RME által speciálisan adaptálva multi módból single módba) a stadion hangrendszerének három keverőpultjára. A jel koaxiális és optikai bemenetekre juttatása maximális sokoldalúságot igényelt az RME rendszertől. A kiváló teljesítményt nyújtó MADI router négy bemenetével és kimenetével, koaxiális, optikai és RJ45 opciójával, valamint átfogó routing mátrix lehetőségeivel maximálisan eleget tett ezeknek az elvárásoknak.
Ilyen feltételek mellett a Sound One a legigényesebb alkalmazásoknak is megfelelt, mint például a MADI jelek párhuzamosan három élő keverőpultra , valamint két OBS példánynak az összesen öt MADI kimeneten keresztüli, két MADI router használatával való továbbítására.
Bár az RME MADI megoldását általában a QLab szoftverével együtt használják, a Phjongcshangban tartott megnyitó és záró ünnepség volt az első tartós teszt. A szervezők messzemenően elégedettek voltak az alkalmazott rendszerrel, amely remek működést és sokoldalúságot nyújtott a maximális megbízhatóság és elfogadható ár mellett. A hasonló nemzetközi sportrendezvényekről érkező személyzetet szintén lenyűgözte az RME technológiája és a Sound One képessége, hogy simán helytállt a világ legnagyobb sporteseményén. Ez az egyik oka annak, hogy a 2018-as dzsakartai ázsiai játékok szervezőcsapata szintén nagy érdeklődést mutat a rendszer iránt.
eredeti anyag és képek: