A digitális audióban az órajel frekvenciája alapvető tényező, mivel ez teremti meg az összefüggést az audió bitek és az időreferencia között. Sajnos az órajel frekvencia nem mindig olyan stabil, mint amilyet szeretnénk. Az órajel frekvencia kis ingadozásait „jitter“-nek nevezik, amelyet nanoszekundumokban (ns) mérnek. Ezek minden digitális hangátvitel természetes ellenségei. A jitter sokféleképpen hat az audiojelre – a kissé durva hangminőségtől kezdve a magas hangok csökkenésén át a kattogásig és szélsőséges esetekben a kimaradásig. E problémák megoldására az RME egy teljesen új technológiát fejlesztett ki a digitális audiojelek szinkronizálására és a jitter elnyomására – a SteadyClockot.
A SteadyClock fejlődése
A SteadyClockot eredetileg azért fejlesztették ki, hogy stabil és tiszta órajelet nyerjenek az erősen jitteres MADI adatjelből. A beágyazott MADI órajel körülbelül 80 ns jittertől szenved, amit a formátumon belüli 125 MHz-es időfelbontás okoz. Az általános jitter 5 ns, míg egy nagyon jó órajel forrás esetében ez az érték kevesebb, mint 2 ns. Más bemeneti források, például AES, SPDIF, word clock vagy ADAT használatával valószínűleg soha nem tapasztalunk ilyen magas jitter értékeket.
De a SteadyClock nem csak készen áll ezekre, hanem menet közben is kezelheti őket. A SteadyClock más technikákhoz képest meglehetősen gyorsan reagál. A másodperc töredéke alatt rögzül a bemeneti jelhez, még a szélsőséges varipitch változásokat is fázispontossággal követi, és a 28 kHz-től 200 kHz-ig terjedő tartományban közvetlenül rögzül.
Az RME legújabb termékeinek SteadyClock technológiája garantálja a kiváló teljesítményt minden órajel üzemmódban. Rendkívül hatékony jitter elnyomásával bármilyen órajelet felfrissít és megtisztít, és az órajelet referencia órajelként biztosítja a word clock kimeneten. Ugyanakkor az analóg konverzió garantáltan a legmagasabb minőségben történik, teljesen függetlenül a használt referencia órajel fajtájától és minőségétől. A megtisztított és jittermentes órajel bármilyen alkalmazásban használható referencia órajelként. A külső (bemeneti) órajel minősége pedig már nem számít.
SteadyClock FS – Kiváló teljesítmény, újradefiniálva
A SteadyClock ma is ugyanaz – a legújabb FS verzióban történt néhány apró fejlesztéssel, mint például a még hatékonyabb szűrés – és a szuper alacsony jitterű referencia órajelen alapuló megoldás. Az RME kínálatában az ADI-2 DAC volt az első eszköz, amely SteadyClock FS-t alkalmazott. A SteadyClockon nincs sok javítanivaló, az évek során számos RME készülékben hibátlan működéssel érdemelte ki az elismerést, garantálva hogy a belső órajel használata pontosan ugyanazt a hangzást eredményezi, mintha külső órajelet használnánk. A SteadyClock nagymértékben elnyomja a jittert és minden digitális interfész formátumot példásan kezel.
A SteadyClock FS esetében a SteadyClock saját jitterének még alacsonyabb értékre való csökkentésére helyezték a hangsúlyt a második, analóg PLL áramkör javításával, valamint mind a Direct Digital Synthesis mind pedig a PLL alacsony fáziszajú kvarckristályhoz való vonatkoztatásával. A DA konverzióval mért saját jitter most már olyan szinteket ér el, amelyek általában csak master kvarc órajel üzemmódban megvalósíthatók, miközben a SteadyClock továbbra is mindig PLL üzemmódban fut – mindegy hogy belső vagy külső órajellel, a hangzás (megint csak) pontosan ugyanaz. A frissített áramkört meghajtó alacsony fáziszajú oszcillátor a pikoszekundumnál (ps) alacsonyabb jitter specifikációt ér el, a femtoszekundumnak nevezett tartományban. Innen a SteadyClock FS elnevezés.
Szélessávú rögzítés kompromisszumok nélkül
Az RME Audio mindig is teljes mértékben a teljesítményre összpontosított, a vállalat termékei világszerte az audió szakemberek első számú választásaként szerepelnek. A precíz német mérnöki munka és a hangzásbeli tökéletességre való elhivatott törekvés biztosítja a legmagasabb minőségű eredményeket – függetlenül az alkalmazástól.
Az RME mikrofon előerősítőit és átalakítóit úgy tervezték, hogy az előadás minden ízét képesek legyenek reprodukálni, hozzáadott édesítőszerek nélkül. Minden nüansz rögzítésre kerül, és egyetlen részlet sem vész el. A semleges konverzió lehetővé teszi, hogy pontosan úgy halljuk az előadást, ahogyan az a helyszínen elhangzik – ez garantálja, hogy amit a lehallgató helyiségben hallunk, az a végtermékben is érvényesülni fog. Az RME termékekben a digitális formátum-átalakítás veszteség vagy degradáció nélkül történik, és a SteadyClock biztosítja, hogy a hangzáskép soha ne szenvedjen minőségromlást.
A mai zenei alkotói környezetben a felhasználóknak soha nem szabadna elfogadniuk a nem megfelelő megbízhatóságot és teljesítményt – legyen a cél egy többtagú zenekar rögzítése kereskedelmi felvételi környezetben, egy világszínvonalú félidei műsor vagy egy demó egy hálószobai stúdióban.
Az RME Audio termékeket a legkülönbözőbb területeken dolgozó szakemberek használják nap mint nap. A hangstúdióktól kezdve a nagy műsorszóró cégekig, tudományos kutatóintézetekig, nagyszabású élő turnékig, a West Enden futó színházi produkciókig és nemzeti művészeti kiállításokig. Az RME termékek még a tengeri olajfúrótornyok közelében található bálnák mozgását figyelő rendszerekben is megtalálhatók! Akár a stúdióban, akár a sivatagban, akár a tengeren vagy otthon, számíthatunk az RME Audio berendezéseire, amelyek biztosítják a szükséges minőséget és megbízhatóságot.