A CAPCOM JÁTÉKFEJLESZTŐ CÉG PMC HANGSZÓRÓKAT VÁLASZTOTT A DUBBING STAGE STÚDIÓJÁBA

A világszerte elismert japán játékfejlesztő cég, a Capcom, PMC hangszórókat választott az új oszakai Dolby Atmos immerzív hangstúdiójához, ahol a rendszert azóta olyan nagy nevű játékok hangjának keverésére használják, mint a Resident Evil 4 és a STREET FIGHTER 6.

A 7.1.4 csatornás rendszer a szélekre telepített PMC IB2S XBD-A II sztereó hangszórókból, a fej fölé, hátra és a vízszintes pozíciókba telepített PMC 6-2 monitorokból, és négy PMC 8 mélynyomóból áll.

Kazuya Takimoto, a cég vezető hangmérnöke elmondta, hogy elégedett az új stúdió hangzásával, amely még a vártnál is jobb lett, mind a megjelenés, mind a funkcionalitás tekintetében.

“Akik meghallják ennek a teremnek a hangzását, általában a “Húha!” felkiáltással fejezik ki a tetszésüket.” mondja. “Egyszer egy Los Angeles-i AES rendezvény keretében volt szerencsém meglátogatni a Sony Computer Entertainment Santa Monica-i hangstúdióját, és irigyeltem azt a környezetet, amelyben ott a játékhangokon dolgozhatnak. A felújítás után azonban a mi új stúdiónk is olyan hellyé változott, amelyre hasonló mértékben lehetünk büszkék.

Az oszakai központhoz közeli R&D épületben található Capcom bitMASTERstudio egy házon belüli létesítmény, ahol olyan nagy nevű játékok hangjának és zenéjének oroszlánrésze része készül, mint a Monster Hunter és a Resident Evil sorozat. 2022-ben a Capcom átfogó felújításokat végzett a bitMASTERstudio-n, átalakítva a létesítményt a jelenlegi három stúdiós komplexummá.

***

A változtatásokat a Capcom Dynamic Mixing Stage: GOLD termének 2018-as felújítása inspirálta, amelyet a SONA akusztikai cég tervezett és épített. Takimoto úr elmondása szerint a stúdió akusztikája olyan fantasztikusan sikerült, hogy az lett a Dubbing Stage felújításának alap mozgatórugója.

“A Dynamic Mixing Stage: GOLD terem megmutatta nekünk, hogy a helyiség akusztikájának stabilizálásával nagyban javítható a fantom lokalizáció” – magyarázza Takimoto. ” A 3D-s játékhangban minden hangforrást objektumként kezelünk, és koordináták alapján helyezünk el, gömbkarakterisztikájú hangteret hozva létre. Még akkor is, ha csak dialógusról van szó, fennáll a lehetőség, hogy fura, kényelmetlen pozícióba kerül, így ha instabil a monitorrendszer fázismenete, nehéz lesz meghatározni, hogy a diszkomfort érzést a helyiség vagy a hangkeverés okozza-e.

Takimoto úr hozzáteszi, hogy a Dynamic Mixing Stage: GOLD fejlesztései lehetővé teszik az összes hangi objektum pontos pozicionálását, így a hangmérnökök szabadon, kizárólag a hangminőségre és a hangkép kiegyensúlyozottságára összpontosíthatnak keverés közben.

“Ez valóban fontos a játékhang előállításához” – mondja. “Következésképpen 2022-ben úgy döntöttünk, hogy felújítjuk a Dubbing Stage-t, és hozzáadunk egy új szobát, a Dynamic Mixing Stage: SILVER-t.”

A Dubbing Stage újratervezésével ismét a SONA-t bízták meg, amely teljesen megújult belső struktúrával és izgalmas esztétikai megoldásokkal egy “felnőtt közösségi tér” tematikájú teremmé változott. A Dubbing Stage, amely inkább egy éjszakai klubra, mint egy tipikus házon belüli játékhang stúdióra hasonlít, félhold alakú panellel rendelkezik a keverőpult hátulján, amelyet a hangszórók aljának elrejtésére telepítettek.

“Valami lenyűgözően hatásosat akartam, hogy a stúdió látogatói azonnal megkérdezzék: ‘Mi ez?'” – mondja Takimoto. “A fogyó hold ötlete jutott eszembe, és úgy gondoltam, hogy jól nézne ki, ha a hangszórókat a félhold alól világítanánk meg. A félhold dizájnnak nincs akusztikai jelentősége, de a producereken és a sound design csapat tagjain kívül más emberek is eljönnek a stúdióba, így az ilyen klassz design elemek feldobhatják a hangulatot. A stúdió hangulata véleményem szerint elengedhetetlen a kreatív munka elvégzéséhez.”

Takimoto úr döntését a PMC hangszórók telepítésével kapcsolatban az Inter BEE 2019-en hallott demó ihlette, ahol a PMC forgalmazója, az Otaritec bemutatta a vállalat zászlóshajójának számító QB1-A hangszórókat.

“A hangzás ütős volt, ami nagyon tetszett” – magyarázza. “A Dubbing Stage felújításának kezdeti tervezési fázisában az IB2S-AII kombinációját fontolgattam az front LCR-hez, a PMC twotwo sorozatát a surround és az wafer sorozatot a fejfölötti csatornákhoz. Amikor azonban elkezdtük a felújítást, a twotwo sorozat már megszűnt. Ezért meghallgattam a PMC új monitorait, amelyeket a SONA lehallgatószobájában lévő twotwo-k helyettesítésére terveztek. Mivel a kétutas kettes sorozatban gondolkodtam, kezdetben a PMC6 volt az első választásom, de amikor meghallgattam a háromutas PMC6-2-t, az teljesen lenyűgözött. Vittem magammal néhány referenciazenét, és amikor lejátszottam egy zongorával kezdődő dalt, azonnal magával ragadott már az első hang. Úgy éreztem, hogy “Húha, ez az!”, és a PMC6-2 mellett döntöttem. Természetesen a PMC6 nagyszerű volt, de a hang, amit kerestem, a PMC6-2-ben volt. Nagyon tetszett a PMC6-2 magassugárzóinak középtartományú hangja, és az IB2S-AII-val való harmónia tekintetében, amelyet sztereó lejátszáshoz fontolgattam, a PMC6-2 jobb volt.”

A fejfölötti PMC6-2 hangszórók acélból és rezgéscsillapító gumiból készült egyedi konzolokkal vannak felszerelve a mennyezetre. A hátsó/vízszintes PMC6-2 hangszórók egyedi hangszóróállványokra vannak telepítve. A négy PMC8 SUB mélynyomó mellett az IB2S XBD-A II hangszórók LFE bemenete is szerepet kap.

“Nem szeretem, ha a LR hangszórók túl messze vannak egymástól, ezért a PMC6-2 LR szögét 45°-ra, az IB2S XBD-AII szögét pedig 60°-ra állítottam, amely elsősorban zenére szolgál” – mondja Takimoto.  “A korlátozott hely miatt fennállt annak a lehetősége, hogy a PMC6-2 nyitási szöge normál elhelyezéssel 45°-nál kisebb legyen, ezért miután meggyőződtem arról, hogy ez nem befolyásolja a hangzást, szándékosan megfordítottam a PMC6-2 LR-t a bal és a jobb oldalon. Eredetileg a magassugárzók belül voltak, de az elhelyezés megfordításával a középpontot kifelé mozgattam.”

A telepítés rugalmasságát a PMC hangszórók széles lesugárzású kialakítása teszi lehetővé. Takimoto úr hozzáteszi, hogy a PMC mélynyomók sokoldalúsága is nagy segítség volt, mert lehetővé tette a telepítési környezet kihívásainak leküzdését.

“Kezdetben két 8 hüvelykes PMC8-2 mélynyomó beszerelését terveztem, de megváltoztattam a konfigurációt négy PMC8 monitorra, amelyek mindegyike egyetlen 8 hüvelykes egységgel rendelkezik, függőlegesen párban egymásra rakva” – mondja. “Amikor azonban hallgattam, rájöttem, hogy négy egység nem elég az alacsony hangfrekvenciájú tartományban, ezért úgy döntöttem, hogy használni kezdem az IB2S XBD-A II LFE bemeneteit is a négy PMC8 SUB mellett, ami összesen nyolc mélynyomót, négy PMC8 SUB-ot és négy XBD-t eredményezett. Az IB2S XBD-AII alacsony frekvenciás teljesítménye valóban figyelemre méltó, és ebben a kombinációban kifejezetten hozzájárul a stabil szubbasszus hangképhez.”

A fejfeletti hangszórók és az front/surround háromutas konfiguráció összehangolása lehetővé teszik a Capcom hangmérnökei számára, hogy pontosan pozícionálják a hangokat egy háromdimenziós térben, beleértve a vertikális dimenziót is. Takimoto úr számára a végeredmény rendkívül kielégítő, és kifejezetten el van ragadtatva az új szoba megjelenésétől és hangjától.

“A sztereó, dedikált IB2S-AII fő hangszóró ugyanúgy tetszik, mint a PMC sorozat. Már az első meghallgatáson lenyűgözött a hangja, mert a kiterjesztett magas frekvenciák és a gyorsan reagáló alacsony frekvenciák hihetetlenül élvezetesek. Tényleg nagyszerű hangszóró” – mondja.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *