Arról sokféle, és sokrétű szakmai diskurzus van, hogy melyik protokoll a jobb. Van, aki a Dantéra, van, aki az AVB-re, és van aki a Ravennára esküszik (és még folytathatnánk). Eltekintve ettől a több napos konferenciától, nézzünk meg egy párját ritkító megoldást, mely a Dantéra épít: RME Digiface Dante.
Az eszköz abban mindenképp ritka jószág, hogy külső Dante csatolóról van szó, ezekből nem sok létezik. A Dante potokoll sajátossága, hogy az ausztrál Audinate saját maga gyártja a szükséges chipsetet, így ezen kis lapkák köré tudnak csak az egyes gyártók termékeket építeni, ha: kapnak a protokoll jotulajdonosától. Ezek a chipsetek Brooklyn néven mennek már az első generációtól kezdve, és a szóban forgó RME eszközben a “Brooklyn III” névre hallgató van, tehát a legújabb, ezen sorok irásako az aktuális. A jóval közismertebb megoldások dedikált Dante csatolásra jellemzően belső, PCI-E kártyák, de ezek kizárják, vagy legalábbis jelentősen megnehezítik a Dante csatlakoztatást például egy notebook esetében.
Miért nem elég a Dante Virtual Soundcard?
Ameddig az ember kevés sávon dolgozik, vagy/és mondjuk live helyzetben csak felvesz/csak küld vele, valóban elég. Viszont stúdióban, felvételi környezetben, vagy bárhol, ahol roundtrip van, a latency vagy nem szorítható le vagy brutális processzálási (CPU) kapacitást igényel, és a stabilitás is megkérdőjelezhető, ÉS ez vélhetően nem is fog változni. Ez azért van, mert a DVS a hálókártyánkon fut, aminek a chipsete, implementálása, drivere sokféle lehet, így az optimalizálás sosem lesz tökéletes. A Brooklyn kártyák viszont specifikáció szerint épültek, így a lehető legjobb az eszközök együttműködésre, igaz ez a CPU igényre, és a stabilitásra is.
Természetesen ahogyan a legtöbb interfész, a Digiface Dante is a TotalMix FX szoftvert használja, de: mivel Dante eszköz, így a Dante Controllert sem lehet kihagyni a sztoriból. Ahogyan például a konkurens termékeknél (pl. Focusrite REDnet Control), úgy itt sem lehet a routingot befolyásolni, csak az eszköz működési tulajdonságait. Vagyis: a Dante Controller a routingért és a hálózati csatlakozásért, a driver pedig az egyéb részletekért felel. Viszont van még egy csavar a történetben: a Totalmix újabb layert húz a Dante controller, és a DAW, vagy egyéb szoftver közé növelve a flexibilitást: a fizikai ki-bejáratok, és a virtuális utak tovább variálhatóak, magyarul, amit a Dante Controller gondol dolgokról, az lehet teljesen más is, a szokásos mátrix rendszerű RME módon, ahogy a többi interfésznél megszokhattuk.
Hogyan kell elképzelnünk a gép szemszögéből az eszközt?
Ez technikai értelemben egy router. A gép helyből egy USB 3.0-s routernek látja, és bár könnyű lenne azt mondani, hogy ez az eszköz routernek drága, mert a DVS egy 2000 Ft-os OEM hálókártyán is elfut, de a jelszó: na de hogyan? Ahogy fentebb is említettük, az eszköz egy dedikált Audinate chipsetet tartalmaz, így gyorsabb (latency!), stabilabb, és azonnal gond nélkül megfogja a Dante eszközeink kezét. Ha több Dante eszközünk is van, akkor a Dante Domain Managerben / a Controllerben az IP címeket ildomos egyeztetni, mert bár DHCP-s az eszköz alapból, de előfordulhatnak (ha pl. DVS-ről térünk át mint a sorok írója) összeférhetetlenségek, de ezt a Dante Controller, és a Domain Manager segítségével gyorsan lehet orvosolni. 4db RJ45 port van az eszközön, illetve 2 BNC, ami vagy WordClock Sync, vagy (dobpergés!) MADI csatoló tud lenni, erről egy kicsit később.
Matek
Jöjjenek a számok: jelen teszthelyzetben két darab Focusrite REDnet A16R, egy Focusrite RED 3 volt a zsinór másik végén, az eszközök (Digiface x konverter) közötti kommunikáció latency 500 nanosec, a roundtrip 3 msec volt! Nem éreztem, hogy a belső PCIe kártyához képest ez érezhetően bármiben is rosszabb lenne, és sokkal több csatlakozást kaptam.
Az eszköz elmegy USB tápláláson is, de nem minden tekintetben: amikor mind a 4db RJ45, használatban van, és magas felbontásban ráadásul, akkor bizony kell a táp is, mely a csomag része.
Az eszköz első ránézésre nagyon drága. Második ránézésre már annyira nem: ez egy MADIface is, és egy DAC is… 😊 Jelen sorok írója amikor nem a stúdióban használja az analóg pultját felakasztani a számítógépre, akkor ott lapul kis mérete miatt könnyedén eltéve a hátizsákban, és fejhallgató erősítőként dolgozik útközben. Ha esetleg a jövőben kedv támadna MADI-zni, akkor pedig csak a két kábelt kell felkattintani az interfészre. A lényeg: ilyen Dante kártya másik, USB3-on jelenleg nincs.
Standalone?
Az is egy opció: ha nem használjuk interfészként, akkor pedig kaptunk egy Standalone kétirányú Dante-MADI fordítót, viszont akkor csak külső táppal megoldható az energiaellátás!
Ha további információk is érdekelnek, akkor ajánljuk a gyártó oldalát, ahol a legapróbb specifikációk is elérhetőek:
https://www.rme-audio.de/digiface-dante.html
Valamint, ha esetleg megvásárolnád, akkor a webshopunkban teheted ezt meg: