A „Roomful of Teeth” DPA mikrofonokkal csupa mosoly 

A márka mikrofonjai az együttes egyedi énekhangját felvételen és élőben egyaránt kiegészítik  

Az első pillanattól nyilvánvaló, hogy a hangosítással fellépő vokál együttes, a Roomful of Teeth teljesen más előadó csoport, mint bármelyik más a környéken. Az együttes vezető hangmérnökétől, Randall L. Squires-től sem idegen az együttes hipnotikus vokálokat kereső jellegzetessége. 2015-ben főnökével és mentorával, Damon Lange társaságában lényegében átvette a teljes audio területet, benne a felvételeket, masztereléseket és élő hangkeveréseket is. Legutóbb az együttes rábízta legújabb albumának felvételét azzal a kéréssel, hogy teljesen új hangi alapokat teremtsen, amire építkezni képesek. Az egyedi új ’sound’, megalkotására és a konzisztens, jól használható hangzás miatt Squires a DPA Microphones d:factoTM 4018VL vokál, 5100 Mobile 5.1 Surround és 4011 vese karakterisztikájú kondenzátor vokál mikrofonokhoz fordult. 

„A D.facto-k tökéletesek voltak számunkra” mondja Squires. „A Roomful of Teeth elsősorban élő produkció, hozzá vannak szokva a hangosításhoz és a közvetlenül eléjük, állványra helyezett mikrofonokhoz. Olyan megoldást akartam találni, ami beleillik a kézben tartott mikrofonok képébe, de minőségibb hangot adnak. A d:facto-k azonnal ismerősnek tűntek az énekeseknek; ezek jól kezelik a felhangos éneklés és jódlizás mikrofon technikáját, közvetlenül visszaadva azt, mialatt sokkal nyitottabb hangzást biztosítanak. Amikor ezeket a magasabb hangokat éneklik a D.facto-val könnyebb hallani a felhangokat, mint egy dinamikus mikrofonnal. Hallanak minden egyes felső közép tartományú hangot, amit csak el bírnak érni, ezért könnyebb is kiénekelniük. Hatalmas löketet adott az énekeseknek ezeket a mikrofonokat hallani, szó szerint minden egyes énekes azt mondta, szükségünk van ezekre a mikrofonokra.” 

A felvétel az MASS MoCA-ban (Massachusetts Kortárs Művészeti Múzeumban) készült, a nyolc énekes alkotta csoportot teljes körbe állítva középre helyeztük az 5100-ast, kb. 9 méterre minden egyes énekestől. Egy-egy d:facto-t tettünk minden énekes elé monitorral valamint számos 4011-et kb. 6 m-re az énekesektől a teremhang felvételére. A 4011-ek mögé további hangszórók kerültek, amiket Squires úgy helyezett el, hogy azok a sarkok felé nézzenek, ezzel késleltetett hangot adva az énekeseknek, megváltoztatva a terem méretének érzetét. „Úgy döntöttem, hogy teljesen más módon rögzítem ezt a lemezt, ami hazardírozásnak tűnhetett” teszi hozz Squires. „Abban biztos voltam, hogy a mikrofonok jól fognak funkcionálni, de nem gondoltam, hogy ennyire tökéletesen; igen kevés EQ-ra volt csak szükség. Minden lineáris ezekkel a mikrofonokkal, még az off-axis jellegük is, ami azért nagyszerű, mivel nem szeretném, hogy a mikrofon más hangot adjon, ha a művész éneklés közben egy kicsit odébb mozdul.” 

A művészeti igazgató és az együttes legmélyebb hangja, Cameron Beauchamp különösen elégedett volt a DPA-kkal. „Ezek a mikrofonok képesek kihozni a hangunkból a legjobb, legtermészetesebb tulajdonságokat” – mondja. “Meleg, izgalmas, kiegyensúlyozott és könnyed a hangzásuk, és következetes magabiztosságot és kényelmet adtak nekünk a hosszú felvételi napokon. Nem kellett aggódnunk amiatt, hogy „megdolgozzuk” a mikrofont és vigyázzunk egyes mássalhangzókra, ahogyan azt más mikrofonoknál megszoktuk – ez gondoskodott helyettünk az összes kóbor “P”, “T” és “K” hangzóról. A d:facto-k használata azonnali szintlépést jelentett.” 

Miután beleszeretett a DPA-kba, Squires úgy döntött, hogy tíz d:facto-t vásárol, és azt tervezi, hogy a mikrofonokat élő alkalmazásokban és felvételi projektekben is használja. “Ezek a mikrofonok nagyon könnyen elférnek egy táskában, így könnyen magunkkal vihetjük őket” – magyarázza. “A d:factók lesznek a fő turné-mikrofonjaink, és szó szerint mindenre használni fogjuk őket. Ezzel a mikrofonnal nem aggódom a gerjedés miatt. Még nagy hangerőnél sem vagy dobossal a színpadon, akkor is ugyanúgy tudom kezelni az élő hang keverésekor. A d:facto-t nemrég Caroline Shaw ‘Microfictions, Vol. 3’ című albumának támogatására is használtuk a New York-i Filharmonikusokkal a David Geffan Hallban, valamint a 2022-es ‘Catherine, Called Birdy’ című film zenéjének felvételéhez. A felvételi munka során nagyszerű élményben volt részünk mind a mikrofonokkal, mind a film zeneszerzőjével, Carter Burwellel, és a hangmérnökkel, Alex Venguerrel. 

“A DPA színvonala óriási jelentőséggel bír számomra” – fejezi be Squires. “A DPA mindig is jobb volt számomra, mint bármely más márka, nemcsak a hangminőség, hanem a raktárkészlet elérhetősége miatt is. A DPA-ba vetett bizalmam igazán megmutatkozik, amikor az üzletben dolgozó emberek ajánlást kérnek tőlem, és most már azt mondhatom: ‘Én DPA-t használok, és imádom őket’.” 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *